Het schot tussen tankcompartiment en de dwarstraverse was aan de onderzijde zwaar geroest en op sommige plekken verdwenen. Daarom is de onderste 40 mm van het schot weggezaagd en vervangen door een reparatiedeel. Om een sterke verbinding te maken is de bovenzijde van het reparatiedeel iets gezet, zodat een overlaplas gemaakt kan worden. Het nadeel van deze constructie is dat er roest in de overlaplas kan ontstaan. Dit wordt beperkt door het staal ter plaatse van de las grondig te ontroesten, de oppervlak met lasprimer te behandelen en na het lassen de naad met wax-oyl vol te zetten.
De onderste 40 mm van het tussenschot is er af gezaagd, ook de aansluitflenzen op de longeron zijn verwijderd.
Van binnenuit gezien.
Oud en nieuw.
De onderzijde van de longeron (binnenzijde) is gerepareerd.
Even een overzicht.
Het reparatiedeel met parkers gefixeerd.
Door in het oude materiaal een groter gat te boren, kan het reperatiedeel worden gesteld.
Het reparatiedeel halverwege het lassen.
De lasnaad glad geslepen.
Aan de achterzijde is te zien dat er door en door is gelast.
De oude bodemplaat. Het rechterdeel was compleet weggeroest.
De bodemplaat gereed voor het lassen. Alle oude lassen zijn overgenomen.
Detail van de bodemplaat. Bij een ’58’er is er geen verstevigingsplaat om een krik op te vangen, maar een aparte kriksteun.
De bodemplaat gelast en geslepen.
Wordt vervolgd.
Hallo,
Ik heb ook een ID19 P met als toelating 30juni 1958 chasisnummer 3004951.
En een tweede in onderdelen, maar een zeer gaaf chasis waar ik het orginele kenteken van heb is van 22/1/1959. chasisnummer 3010012.
Succes met de restauratie!