Reparatie kofferbak.

De achterzijde van de koffer was op de bekende plaatsen doorgeroest: de verstevigingsdriehoeken met daaronder het binnenscherm, de kofferbalk en het achterpaneel (oor). Ook de bumpersteunen moesten vervangen worden.

Verstevigingsdriehoeken: vaak roesten de verstevigingshoeken omdat de onderliggende ruimten niet goed beschermd zijn tegen roesten. Bij het demonteren lukte het niet om de bekabeling van de achterlichten terug te trekken naar de kofferruimte. Na losboren werd zichtbaar dat de ruimte gevuld was met witte kit, bedoelt om doorgeroest plaatwerk te verhullen. Ook de driehoek was flink geroest, er vielen verschillende gaten in. Eerst zijn die dicht gelast, maar na een nachtje slapen zijn nieuwe gemaakt. Dit was nodig omdat bij de eerste neus de vorm afwijkt van het reparatieplaatwerk dat in de handel is.

Trekogen: het verwijderen van de trekogen was nodig om alle puntlassen van de kofferbodem open te kunnen boren. Toen bleek dat onder de bevestiging veel roest zat, en ook een deel van de flens van het trekoog weg was. Na stralen is de flens hersteld door er een stukje bij te lassen. Om doorbranden tijdens het lassen te voorkomen wordt een stukje platgeslagen koperpijp gebruikt. Dat fungeert als een bodem voor het smeltbad, terwijl het koper zelf niet smelt en ook niet hecht aan het lasbad.

De hoedenplank: Door een oude lekkage was er water onder de geluiddempende bitumen mat gekomen. Het resultaat na alle jaren is een krokant gedeelte. Na uitzagen is een donordeel ingelast. Ondanks dat het plaatwerk 0,8 mm dun is, lukte dit prima. Verder is een strook onder de achterruit, die erg dun was, gerepareerd. Tenslotte is het deel van de hoedenplank dat tussen C-stijl en binnenscherm is geklemd, vervangen.

In de fotogalerij een verslag van de reparaties.

Plaats een reactie