De achterzijde van de koffer was op de bekende plaatsen doorgeroest: de verstevigingsdriehoeken met daaronder het binnenscherm, de kofferbalk en het achterpaneel (oor). Ook de bumpersteunen moesten vervangen worden.
Verstevigingsdriehoeken: vaak roesten de verstevigingshoeken omdat de onderliggende ruimten niet goed beschermd zijn tegen roesten. Bij het demonteren lukte het niet om de bekabeling van de achterlichten terug te trekken naar de kofferruimte. Na losboren werd zichtbaar dat de ruimte gevuld was met witte kit, bedoelt om doorgeroest plaatwerk te verhullen. Ook de driehoek was flink geroest, er vielen verschillende gaten in. Eerst zijn die dicht gelast, maar na een nachtje slapen zijn nieuwe gemaakt. Dit was nodig omdat bij de eerste neus de vorm afwijkt van het reparatieplaatwerk dat in de handel is.
Trekogen: het verwijderen van de trekogen was nodig om alle puntlassen van de kofferbodem open te kunnen boren. Toen bleek dat onder de bevestiging veel roest zat, en ook een deel van de flens van het trekoog weg was. Na stralen is de flens hersteld door er een stukje bij te lassen. Om doorbranden tijdens het lassen te voorkomen wordt een stukje platgeslagen koperpijp gebruikt. Dat fungeert als een bodem voor het smeltbad, terwijl het koper zelf niet smelt en ook niet hecht aan het lasbad.
De hoedenplank: Door een oude lekkage was er water onder de geluiddempende bitumen mat gekomen. Het resultaat na alle jaren is een krokant gedeelte. Na uitzagen is een donordeel ingelast. Ondanks dat het plaatwerk 0,8 mm dun is, lukte dit prima. Verder is een strook onder de achterruit, die erg dun was, gerepareerd. Tenslotte is het deel van de hoedenplank dat tussen C-stijl en binnenscherm is geklemd, vervangen.
In de fotogalerij een verslag van de reparaties.
Zowel het oor, het binnenscherm als de kofferbalk zijn doorgeroest.
Vanuit de kofferbak gezien.
Het geroeste oor uitgesneden.
Het vervangende deel van het oor en de verstevigingsplaat.
Het eindresultaat vanuit de wielkast gezien. Het binnenscherm wordt later vervangen of gerepareerd,
Het eindresultaat, een oor aangenaaid 🙂
Links de oude driehoek met gaten. Rechts de nieuwe productie. Let op het kleine gat aan de brede zijde, een paar jaar later werd dit gat veel groter.
Rechts oud, links nieuw. De stuiking om de kabel voor de achterlichten door te laten, was heel lastig te maken. De oude driehoek was in eerste instantie dichtgelast en gelakt, maar het eindresultaat was niet goed genoeg…
Een hulpmiddel om de maatvoering goed te krijgen.
Dit gereedschap was nodig om de driehoeken te maken.
Het trekoog voor het vol lassen van het weg geroeste deel, let op het koperen plaatje.
De vol gelaste gaten.
Nog wat laswerk.
Het eindresultaat.
Het krokante deel is gemarkeerd.
Ruimte voor een donordeel.
Het donordeel is zo nauwkeurig mogelijk pas gemaakt, zodat het stuiklassen gemakkelijker is. Hier is het donordeel met hechtlassen vastgezet.
Vrijwel geen naad tussen oud en nieuw.
Hier lukte het pas maken iets minder, het lassen was hier lastiger.
Het donordeel is gelast, mooi vlak, geen “kikkers”.
Mooi doorgevloeid.
De onderzijde van de hoedenplank, de lasnaden laten nog zien waar gerepareerd is. Na het slijpen vrijwel onzichtbaar.
Geslepen.
C-stijl doorgezaagd, binnenscherm gedeeltelijk weggeslepen, hoedenplank was verroest en brak af…
Vanuit een andere hoek, duidelijk is te zien hoe een deel van het binnenscherm is weggeslepen.
Vrijwel al het geroeste materiaal is nu weg geslepen.
Oud naast nieuw.
Passen
Na het lassen weer een stukje kwaliteit.
Na het slijpen een vrijwel onzichtbare reparatie.
De reparatie van het binnenscherm bij de driehoek. Met een L-profiel zal de aansluiting op de kofferbalk worden gemaakt.
Een regengoot uit een stuk, maar wel 3 mm breder dan het origineel.
Zo ziet het eruit bij een 58’er. Let ook op de maat van de slobgaten.
De slobgaten in het reparatiedeel zijn kleiner uitgevoerd.
Het verschil in positie van de steunbeugel bij een 58’er en latere bouwjaren.
De kooimoer en plaatje gestraald, klaar om weer te monteren.
De kooimoer voor de steunbeugel aan de onderzijde van de regengoot.