Juli en augustus 2019.

2800 km in Frankrijk: de Dame heeft zich kranig gehouden. Tot op de laatste dag, toen begaf de hogedrukpomp het. Maar wat een reis: een avond op het terras met regio Noord in Reims, drie dagen la Ferté Vidame (indrukwekkend), op een hete dag met een boot (omringd met dolfijnen) naar het Île de Chausey, eten met vrienden in le Facteur, St. Severin sur Indre (bekend van de film van Jacques Tati, Un  jour de fête). Dan een brocante (Gégé DS in originele doos, boekje met reparatietijden en -kosten voor een derde neus, oude dokterstas voor gereedschap, olieblikken), leuke chambres d’hôtes, culinair genieten, architectuur, een paar dagen klussen bij vrienden, etcetera.

Voorbereiding: voor het vertrek zijn een aantal items aangepakt: olie verversen,  de koppelingsvork gesmeerd om piepen op te lossen, ethanolbestendige benzineslang gemonteerd, een kromme velg vervangen door een betere, lekkage van de carburateur opgelost door een nieuwe pakking onder het deksel en diefstalbeveiliging aangebracht.  De  motor is steeds soepeler gaan draaien. Ook de versnellingsbak lijkt stiller, maar dat kan ook gewenning zijn.

Pech: Tijdens de rit is er een  lijst ontstaan van items om later aan te pakken. Dat ging goed tot de laatste dag. Vlak voor het hotel in Reims was er een hard getik naast de motor, gerelateerd aan het toerental. En de laatste verkeersdrempel voelde wel erg hoog aan. De volgende ochtend wilde de Dame niet meer omhoog komen. Zoals genoemd, de hogedrukpomp was kapot. Toen werd duidelijk dat de ANWB Europa hulp niet strookt met mijn verwachtingen. De oplossing was garage Normandie: Auke heeft een ambulance die geschikt is voor een platte ID en regelde voor 11 uur ’s morgens dat Teun ons ging ophalen. Die nacht waren we om drie uur thuis. Chapeau!                                                                                                                                                          

Thuis bleek dat de veer in de hogedrukpomp gebroken was. Daardoor wordt de plunjer niet terug geduwd en geen olie aangezogen. Daarnaast was er dus een lijst met klussen:

  • Startknop doet het vaak niet als de motorruimte warm/heet is: het relais bleek de oorzaak. Dat zat vanaf de fabriek al scheef gemonteerd door een halve klinknagel. Na losboren en weer vastzetten met twee boutjes M3 was het euvel verholpen.
  • Lekkage bij de benzinepomp en carburateur (acceleratiepomp): nadat de pakking van de deksel vervangen was, lekte er nog benzine uit twee sproeiers en de pakking van de acceleratiepomp. Waarschijnlijk opgelost met Hylomar vloeibare pakking. De tijd zal het leren.
  • Benzinemeter werkt bij echt volle tank haperend: geen urgentie…
  • Veerbollen zijn erg stug, vooral bij oneffenheden: winterklus.
  • Waterpomplagers piepen: het voorste kogellager vervangen, het achterste bronzen lager is uiteindelijk teruggezet omdat een nieuw bronzen lager na het plaatsen niet meer paste en geruimd moest worden. En zo’n ruimer is kostbaar. Daarnaast wordt ruimen van dit lager in het garagehandboek afgeraden omdat dan de smering niet meer functioneert. Om het kogellager te verwijderen is een stukje gereedschap gemaakt. En een trekker voor de lagerbus is eenvoudig te maken.
  • Onbekrachtig stuurhuis ging op laatste dag kraken alsof er metaal vergruisd werd, draaide zwaar: vervangen door een gereviseerd Citrotech stuurhuis
  • Wiellager rechtsvoor of lager aandrijfas maakt lawaai: winterklus
  • Ruitenwissers draaien schokkerig tijdens hevige regenbui: even aanzien hoe het gaat met wat olie in de doorvoerbussen.
  • Handrem afstellen: gedaan.
  • Vervangen koppelingsvork (is intern scheef gesleten op de as): winterklus
  • En uiteraard is een andere plunjerpomp geplaatst.

Plaats een reactie